5

ربازار تارز (Rebazar Tarzs) مشعلدار اکنکار در جهان‌های تحتانی است. او معلم معنوی بسیاری از استادان اک از جمله پدارزاسک ( پال توئیچل ) بوده که در سال 1965 عصای قدرت اک را به دستش داد. گفته شده که او بیش از پانصد سال سن دارد. ربازار تارز در کلبه‌ای واقع در کوههای هندوکش زندگی می‌کند و هنگامی که در امور اکنکار به استاد حی حاضر کمک می‌کند، بر بسیاری از افراد ظاهر می‌شود. او به عنوان ماهانتا، استاد حی اک خدمت کرده است.

رهبر اکنکار با نام ماهانتا، استاد زنده اک شناخته می‌شود. برطبق دیدگاه اکنکار، به استاد زنده اک احترام گذاشته می‌شود، اما توسط پیروان اکنکار پرستش نمی‌شود و به عنوان راهنمایی معنوی برای پیشرفت معنوی پیروان به آن نگاه می‌شود. پال توئیچل اکنکار را در 1965 با عنوان ماهانتا، 971 مین استاد زنده اک بنیان گذاشت، و آن را تا 1971 رهبری کرد. داروین گراس (با نام معنوی دیپ رن) سپس 972 مین استاد زنده اک شد و آن را تا 1981 رهبری کرد. در 23 اکتبر 1981، هارولد کلمپ 973 مین استاد زنده شد و هم کنون رهبر معنوی فعلی اکنکار می‌باشد. کلمپ در 1983 گروس را از اکنکار اخراج کرد.

 

اکنکار جنبش معنوی جدیدی است که در 1965 در ایالات متحده بنیان گذاشته شد. این جنبش بر ممارست معنوی که ممارست کنندگان را به تجربه آنچه پیروانش نور و صوت الهی می‌نامند، قادر می‌سازد. تجربه شخصی از این نور و صوت معنوی (شابد) هدف اولیه این روش می‌باشد و ادعا می‌کند که مسیر درونی شخصی، منحصر به‌ فرد و فردی را به سوی فهم خود به عنوان روح و توسعه آگاهی بالاتر هوشیاری و خدا را فراهم می‌کند.

 

براساس واژگان شناسی اکنکار، اصطلاح اکنکار به معنی همکاری با خدا می‌باشد. این احتمال وجود دارد که از کلمه پنجابی اکنکآر(Ekank?r) یا اک اونکار(Ik Oank?r)، کلمه ایی که برای اولین بار در شری گورو گرانت صاحب و یکی از نام‌های خداوند در سیک گرفته شده‌است. کلمه اک یا ایک عدد یک در هندی، اردو و پنجابی (از ایکا سانسکریت) است. اکنکار از اکُنکار یا اک اونکار (سانسکریت اکا اومکآرا)، نامی برای خداوند گرفته شده که توسط گورو نانک بکار برده شده و اولین کلمه از مانترای مول(M?l Mantra) که هر روز توسط سیک‌ها خوانده می‌شود، می‌باشد. در الفبای گورموخی نوشته شده، یکی از دو نماد دین سیک است و به صورت نوشته یا رسم شده آن را می‌توان در کالاهای مربوط به سیک، وسایل نقلیه و همه عمارت‌های سیک و معابد گوردوارا (Gurdw?ra) یافت).

 

از 1985 پیروان اکنکار این طریقت را به عنوان آیین نور و صوت الهی توصیف کرده‌اند. قبل از 1985 اکنکار به عنوان علم باستانی سفر روح، علم آگاهی کلی و روشی از زندگی شناخته می‌شد. اک واژه دیگری برای روح مقدس است که همچنین به عنوان جریان حیات صوتی، نیروی زندگی یا نور و صوت الهی شناخته می‌شود. دفتر مرکزی اکنکار در چانهاسین مینیسوتا (جنوب غربی مینیاپولیس) قرار دارد. معبد اکنکار، کلیسای کوچکی در فضایی باز و ساختمان اداری و محوطه معنوی اک در این مکان واقع شده‌اند.