لاماستو 

 

لاماستو یا لاماشتو در اسطوره شناسی خاورمیانه یک خدای شیطانی یا عفریته‌ بالداری بوده است که خون کودکان شیرخوار را در زمان نوشیدن شیر مادر یا بعد از تولد می‌نوشید. لاماستو از جمله نخستین خون آشامان افسانه‌ای است که در تاریخ خون آشامان شناسایی شده است.

طبق افسانه? آشوری، لاماستو دختر آنو خدای آسمان، شبانه به خانه? انسان‌ها می‌خزد و بچه‌های تازه به دنیا آمده و جنین‌های متولد نشده را می‌دزدد یا می‌کشد. زنان باردار برای مقابله با وی نمادهایی با طرح پازوزو بر گردن داشتند، زیرا بر اساس اعتقاد آنان پازوزو اهریمن دیگری بود که توانسته‌ بود لاماستو را شکست بدهد. کسانی که به لاماستو اعتقاد داشتند، سندروم مرگ نوزادان و سقط جنین را به این موجود ترسناک نسبت می‌دادند.

 

نام لاماستو در زبان آشوری به معنای محوکننده است و آشوریان اعتقاد داشتند که او حتی انسان‌های بزرگسال را نیز می‌کشد.

 

پل‌های شیطان به پل‌هایی اطلاق می‌شود که در افسانه‌های فولکلور یا به دست شیطان یا به دستور شیطان و یا حتی برای مقابله با شیطان ساخته شده‌اند. تعداد این پل‌ها که بیشتر در اروپا قرار دارند، به بیش از سی عدد می‌رسد. تاریخ ساخته شدن پل‌های شیطان، به دوران قرون وسطی و زمانی که باورهای فولکلور درباره شیطان در اوج خود قرار داشت، بر می‌گردد.

 

پل شیطان در آندرمات در سوئیس، یکی از همین پل‌های معروف شیطان است که ماجرای ساخته شدنش، ریشه در باورهای فولکلور دارد. ماجرای ساخته شدن این پل بر روی رودخانه ریوس و تنگه شلونن از این قرار است که اهالی قادر به ساختن این پل نبودند، به همین دلیل دست به دامان شیطان می‌شوند و از او می‌خواهند که این پل را برایشان بسازد. شیطان در ازای ساختن پل، روح اولین کسی که از پل بگذرد را طلب می‌کند و اهالی این شرط شیطان را می‌پذیرند.

 

اما زمانی که شیطان، پل را می‌سازد، اهالی به جای گذشتن از پل و تقدیم روح به شیطان، یک بز را از روی پل عبور می‌دهند و در اطراف پل، صلیب حکاکی می‌کنند تا مانع حضورشیطان شوند.

 

44

پازوزو معمولا به صورت ترکیب گوناگونی از بخش‌های مختلف انسان و حیوانات ترسیم شده است. پازوزو بدنی همچون انسان، سری همچون شیر یا سگ، چنگال عقاب، دو بال، دم عقرب و آلت تناسلی مار دارد. دست راست او اشاره به بالا و دست چپ او اشاره به پائین دارد که از نمادهای مهم به شمار می‌آید. پازوزو همچنین نقش مهمی در دعا برای شکستن طلسم‌های مختلف را بر عهده دارد. پازوزو هر چند که یک روح خبیث است، اما به همان اندازه می‌تواند ارواح خبیث دیگر را دور کند و مانع بیماری و بدبیاری توسط آنان شود.

 

در اساطیر مربوط به پازوزو، اینچنین آمده است که او قرص سرنوشت خدای انلیل را دزدید و بخاطر این کار کشته شد.

پازوزو یکی از مخوف‌ترین شیاطین و اهریمنانی است که در تاریخ شیطان شناسی، به آنها اشاره شده است. پازوزو، سلطان و پادشاه اهریمنان باد و همچنین فرزند هان‌بی یا هان‌پا است. پازوزو، همان روح خبیثی است که در مسئول آوردن قحطی در دوره خشک هر سال است.

 

پازوزو با یکی دیگر از اساطیر اهریمنی یعنی لاماستو در ارتباطی تنگاتنگ است. در اساطیر و افسانه‌ها چنین آمده است که پازوزو و لاماستو با یکدیگر درگیر هستند و پازوزو این قدرت و توانایی را دارد که لاماستو را شکست بدهد. به همین دلیل، زنان بارداری که می‌خواهند از گزند لاماستو در امان بمانند، گردنبندی با طرحی از پازوزو بر گردن می‌اندازند.