”ویلیام شکسپیر“ در 23 آوریل سال 1564 متولد شد.فردای این روز یعنی 24 آوریل در ”استراتفورد“ غسل‏تعمید داده شد. ”ویلیام شکسپیر“ بزرگ‏ترین فرزندپسر ”جان شکسپیر“ و سومین فرزند از هشت فرزند اوبود. پدرش، بازرگان محلی سرشناس و مادرش ”مری‏آردن“، دختر یکی از مالکان عضو ”کلیسای کاتولیک‏رم“ بود.
به احتمال زیاد: ”شکسپیر“ در مدرسه‏? صرف و نحومحلی تحصیل کرد و به عنوان پسر بزرگ‏تر، به رسم آن‏زمان: باید در فروشگاه پدرش شاگردی می‏کرد، ولی بنا به‏روایتی، به دلیل ورشکسته شدن پدرش، ناچار به شاگردی‏در یک قصابی شد. براساس شواهد، می‏توان گفت که اودر دوران جوانی، زمان زیادی را به شکار و تفریح بابازشکاری پرداخته است؛ چرا که در نمایش‏های او،می‏توان رد پای دانش این دو کار را یافت ؛ چیری که بادیگر نمایش نامه‏نویسان آن دوره به طور کامل تفاوت‏دارد.
”ویلیام شکسپیر“ در سال 1582 با ”آن‏ها تاوی“،دختر یک کشاورز ازدواج کرد. آنان در سال 1583صاحب اولین فرزند دختر خود ”سوزانا“ و در سال1585 صاحب دوقلوهای خود که یک پسر و یک دختربود، شدند.
در سال 1588 به لندن نقل مکان کرد و در سال 1592 به‏عنوان یک هنرپیشه و نمایش نامه نویس موفق، مطرح‏شد. با چاپ دو مجموعه شعر داستانی عاشقانه‏?”ونوس و آدونیس“ و ”هتک ناموس لاکرک” در سال1594 و انتشار غزلیات او در سال 1609، “شکسپیر“ به‏عنوان شاعر محبوب و نابغه دوره رنسانس شناخته‏شد. در مجموعه غزلیات او نمی‏توان به احساس‏های‏شدیدی که در نمایش نامه‏های او یافت می‏شود، دست‏یافت؛ در عوض می‏توان به احساس‏هائی ناب برخورد درحقیقت، شهرت ادبی ”شکسپیر“ بیشتر ریشه در 38نمایش نامه او دارد این نمایش نامه‏ها هیچ گاه نزد قشرتحصیل کرده دوره‏? او، که به نمایش نامه‏های انگلیسی‏فقط به چشم نوعی سرگرمی عامیانه و مبتذل‏می‏نگریستند، ارزشی نیافتند نمایش نامه‏های”شکسپیر“، نسبت به دیگر نمایش‏نامه‏نویسان هم او،بیشتر در حضور ملکه الیزابت اول و ”شاه جیمز“ به اجرادر آمد. بعد از سال 1608 کارهای دراماتیک ”شکسپیر“کمتر شد و به نظر می‏رسد که در این دوران: او بیشترزندگی خود را در استراتفرود گذرانده است. او درزادگاهش، در خانه‏ای باشکوه که ”New Place“ نامیده‏می‏شد، به همراه خانواده‏اش به عنوان یک شهروندبرجسته زندگی می‏کرد.
”ویلیام شکسپیر“ در 23 آوریل 1616 فوت کرد و در”کلیسای تثلیث مقدس“، یعنی همان کلیسائی که درسال 1564 تعمید داده شده بود، دفن شد.

23 آوریل
? "زادروز شکسپیر؛ نویسنده بزرگ جهان"، "مرگ سروانتس؛ نویسنده‌ بلندپایه‌ و پدیدآورنده دون کیشوت"، "زادروز ترنر؛ نقاش سرشناس انگلیسی" و "مرگ وردزورث؛ ادیب پایه‏گذار مکتب رمانتیک انگلستان" از جمله‌ مهم‌ترین رخدادهای امروز (بیست و سوم آوریل) در تقویم تاریخ میلادی است.

 ویلیام شکسپیر، ادیب بزرگ و نویسنده‏ شهیر انگلیسی در چنین روزی از سال 1564 میلادی متولد شد. 

ویلیام شکسپیر، بزرگ‏‌ترین شاعر درام‏نویس انگلستان و چهره‌ی ادبی ماندگار این کشور در تاریخ بیست و سوم آوریل سال 1564 میلادی در شهر استراتفورد به‌دنیا آمد. وی در جوانی به لندن رفت و به‌علت تهی‏دستی در ابتدا به نگهبانی اسب‏‌ها مشغول شد ولی به‌دلیل علاقه‌ی شدیدش به نمایش، به این هنر رو آورد تا این‌که در سال 1592م در کار بازیگری مشهور شد. 
وی بعد‌ها با اقتباس از نمایش‌نامه‏های باستانی و نمایش تئاترهای مضحک، افکار عمومی را متوجه خویش ساخت و موفقیت و ثروت زیادی را کسب نمود. شکسپیر در سال 1611م از تئا‌تر دست کشید و به شهر خود بازگشت و در آرامش به‌سر برد. 
نمایش‏نامه‏های شکسپیر سرشار است از مسائل سیاسی و اخلاقی، اضطراب و غم، آرامش و تسکین‏ خاطر، صنعت کلام و معرفت عمیق درون و اندیشه‏هایى درباره‌ی ایمان، ماوراءالطبیعه، خدا، عالم خلقت و درواقع گنجینه‏ای از اندیشه‏های بدیع و بیان حال و صفات روحی قهرمانانی که هریک جلوه‏گاه گوشه‏ای از خصوصیت‏های وجود آدمی می‌باشد که همه با ذوق لطیف و استادی در بیان وصف شده‌اند. 
شیوه‌ی نگارش در آثار شکسپیر بسیار گوناگون و وسیع است. وی در برابر گوناگونی عواطف شخصی یا جهانی انعطاف‏پذیر بود، با سهولت کامل شعر می‌‏سرود و صور ذهنی غیرمنتظر و پرجاذبه و کامل را به‌کار می‌‏برد. کمدی‏های شکسپیر با ترانه‏های فراوان و اشعار مسحورکننده همراه است، چنان‌که خواننده را به این فکر می‌‏اندازد که وی موسیقی‏‌شناس بوده است. 
شکسپیر از جمله‌ی بزرگ‏‌ترین نویسندگان زمان و عالی‌قدر‌ترین نمایش‏نامه‏نویسان همه‌ی ادوار است، چنان‌که هنوز تراژدی‏‌ها و کمدی‏‌هایش در سراسر جهان بر صحنه می‌‏آید. هم‌چنین، شکسپیر را پدر نمایش‌نامه‏نویسی انگلستان به‌شمار می‌‏آورند. 

سبک او به مکتب کلاسیک تعلق دارد و آثارش بیش‌تر ترکیبی از تراژدی و کمدی است. از معروف‏‌ترین آثار شکسپیر که در ردیف شاهکارهای درام‌نویسی جهان قرار دارند می‌‏توان به «هملت»، «لیرشاه»، «رومئو و ژولیت» و «اتللو» اشاره کرد. ویلیام شکسپیر، پنجاه و دو سال بعد نیز در روز بیست و سوم آوریل 1616م درگذشت.شکسپیر