همزاد

 

 

با سلام و خسته نباشید

سوال من اینه که وقتی به کسی میگن مثلا همزاد داره یا شیطان داره یا جن داره اصلاً این قابل قبول هست ؟ اصلاض وجود دارند این چیزها؟ خرافاته؟
و اینکه اگر هست چه کسانی می توانند تشخیص بدن؟
دیگر اینکه میگن سر کتاب باز میکنن این یعنی چی؟ ایا این سر کتاب باز کردن واقعی هست؟ اصلا مگه میشه سرنوشت ادم توی یک کتاب باشه؟ اصلاً قران برای این کار نازل شده؟ اصلاً اینا یعنی چی؟ اگر ممکنه هرچه سریعتر جواب بدین با تشکر

پاسخ: 

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
چیزی به نام همزاد یا موجود دیگری شبیه انسان که همیشه همراه او است، وجود ندارد و در نصوص دینی هم از آن خبری نیست. البته برخی کلمه همزاد را در مورد«جن» به کار می برند. این استعمال هر چند درست نیست؛ ولی جن وجود واقعی دارد. قرآن مجید با صراحت تمام به وجود آن گواهی می دهند و حتی یک سوره به نام این موجود نام گذاری شده است.(1)
به طور کلی وجود همزاد یا تفکراتی از این دست، نه با تعالیم دینی مطابقت دارد و نه عقل آن را می پذیرد؛ اصولا تصور اینکه همراه با هر انسان موجود دیگری همشکل و همانند او نیز به وجود می آید، بسیار نامعقول است، زیرا در این صورت لازم است اکثر افراد در طول زندگی با نظایر خود یا دوستان وبستگان شان مواجه شوند، در حالی که این گونه نیست. اصولا وجود چنین موجودی در ساختار هدفمند عالم تعریف روشن و هدف معین و درستی ندارد. البته اگر منظور از همزاد به خدمت در آوردن اجنه باشد این امکان وجود دارد. اما باید توجه داشت که اکثریت قریب به اتفاق افرادی که چنین ادعاهایی می کنند، افرادی شیاد و دروغگو هستند.
اما چنان که گفتیم جن موجودی حقیقی است و هرچند به طور طبیعی ارتباطی بین انسان و جن وجود ندارد، اما در شرائطی خاص انسان می تواند و قدرت این را دارد که او را به تسخیر خود درآورد و از قدرت های آنها استفاده نماید، چنان که در قرآن تسخیر اجنه در مورد حضرت سلیمان آمده (2) و از بعضی از روایات استفاده می شود که بعضی از افراد هم قدرت این کار را دارند.(3) اما این که فرد خاصی به خودی خود جن داشته باشد و آن ها در اختیار وی باشند نیز سند و مدرکی ندارد.
اما در مورد سر کتاب باز کردن؛ اصولا این اصطلاح در مورد قرآن به کار نمی رود و به تفال زدن به قرآن استخاره می گویند. سر کتاب باز کردن به طالع بینی گفته می شود. چیزی که از سر کتاب معروف است مراجعه به کتبی است که شرح حال متولدین از برجهای مختلف خورشیدی از زن و مرد در آن نوشته شده و برای همه افراد هم همان مطلب رو می خوانند.
قابل ذکر این که یافتن آینده افراد از طریق طالع و برج و ماه تولد و ... هیچ سند معتبری ندارد و اکثر قریب به اتفاق کسانى که امروزه طالع‏بینى یا فال‏بینى مى‏کنند مدعیان دروغ گویی هستند که بر اساس حدس و تخمین چیزهایى مى‏گویند و مراجعه به آنان به هیچ وجه کار درستی نیست و توصیه نمی شود.
اصولا اعتقاد به پیش بینی جزمی و قطعی آینده به طور مستقل و با صرف نظر از اراده و مشیت خداوند و بدون موثر دانستن خداوند شرعا جایز نیست، بنابراین نباید حرف مدعیان طالع بینی را باور کرد و به جای تدبیر و تعقل و اندیشه و به کارگیری نیروها و استعدادهای خداداد و توکل بر خداوند و استمداد از عنایت ها و نیروی بیکران او و توسل به اولیای پاک او، به حرف افرادی که نیت و هدفشان یا مشخص نیست و یا به فکر فریب دادن و مشغول کردن ذهن مردم با حرف های بی اساس و نامربوط و مشتی اوهام و تخیلات می باشند، گوش فرا داد و بدون دلیل اسباب نگرانی یا شادی بی مورد و موهوم را برای خود ایجاد کرد.
البته مسالخ استخاره و کسب تکلیف در موارد خاص و در تردیدها از خداوند بواسطه قرآن، آن هم توسط افراد مورد اعتماد و آگاه به قرآن حقیقتی صحیح است، اما این امر هم به معنای پیشگویی آینده نیست. در عین حال از طریق برخی علوم غریبه و یا از طریق ارتباط با اجنه در مواردی می توان به پایخ برخی پرسش ها رسید که این امر نیز در موارد بسیار وجه شرعی ندارد و همواره نیز به پایخ صحیح نمی رسد.
در هر حال این گونه طالع بینی ها اعتبار شرعی و علمی ندارد و بلکه بر اساس حدس و گمان است اگر چه گاهی در برخی موارد مطابقت با واقع داشته باشد. برای رفع احتمالات با پرداخت صدقه و دعا می توان از عوارض آن به دور بود.
پی نوشت:
1. سوره جن(72) آیه 1 به بعد.
2. نمل(27) آیه 17-39.
3. مصباح یزدی، محمدتقی، معارف قرآن، نشر موسسه امام خمینی(ره)، قم، 1386ش، ص312.

موفق و موید باشید